10 feb Waarom bestaat jouw bedrijf? propositiemarketing
‘Why’, propositie bepalen
Regelmatig ben ik in gesprek met ondernemers over het vak ‘ondernemen’ en het positioneren van een bedrijf in de markt. Vaak bemerk ik dan dat ondernemers honderduit kunnen praten over wat zij met hun bedrijf doen, welke producten of diensten ze leveren en ook voor welke grote klanten ze werken. Het ‘waarom’ achter dit verhaal blijft vaak achterwege. Met wat doorvragen komen we uiteindelijk tot de kern. Waarom ben jij deze business gestart en geloof jij in jouw bedrijf? En wat er dan gebeurt, ondernemers krijgen een twinkeling van enthousiasme in hun ogen. Maar soms ook niet. En voor diegene heb ik het inspirerende filmpje van Simon Sinek, wereldcoach van formaat op leiderschap, over de ‘golden circle’ gepubliceerd, waarbij het draait om de ‘why’ van ondernemen.
Als ik tijdens presentaties of workshops dit filmpje toon gebeurt er altijd iets in de zaal met de aanwezigen. Het gevolg is meestal een waardevolle discussie over de propositie van het bedrijf vanuit de kern van de onderneming. Het hart. Vooral de dynamiek die ontstaat tussen de manager/dga en de collega’s van diverse afdelingen (finance, HRM, marketing en operations) maakt dergelijke sessies over de ‘why’ erg boeiend. Eén bijeenkomst is meestal ook niet voldoende om echt goed in het vizier te krijgen wat de ‘golden circle’ is van het bedrijf. Dergelijke sessies moet landen om vervolgens door te pakken naar een goede propositiestrategie.